I N  O R B I T


Throughout the last seasons, Ropa de Genero’s collections have literally travelled around the sky and the earth. In 2015, the Piwke proposal showed aspects of the Mapuche culture, strongly linked to the earth. On the other hand, Trappist 1, in 2017, was more closely linked with the universe. In fact, the collection gets its name after having discovered a new solar system earlier this year with seven Earth-like planets. One of the most relevant aspects of this proposal is the play of light and shadow that comes from these planets which revolve around the sun and leave one side of these celestial bodies in the dark.

For the spring summer collection, In Orbit mixes the proposals named above. The designer María Eugenia Ibarra aims at merging the concepts of light and darkness which she has been previously working on - linked to the cosmic, the circular and the universe from the light and
shadow, with the aim of mixing them again with the earthly.

In her own words, María Eugenia explains: & quot; for this new stage I want to rescue the idea of life in another place as an extension, since I will take several of the winter garments and transform them into their light and sun version, always including textures and fabrics. That is to say, my goal is to return to the “Pachamama”, to return to the earth, to take the sunlight and be fed by it & quot;.

In this sense, In Orbit starts from the earthly and settles with firm feet, while the body greets the sun, takes its rays and raises the scapular area to wrap itself around. It is a way to expand the brightness, light and reflection of nature through color, textures and circular morphology.

In this context, for this new stage the creator refers to a text by the Japanese artist Yoko Ono: "Each planet has its own orbit. Think of people close to you as planets. Sometimes it's nice just to watch them orbit and shine." Another important aspect in this new proposal is related to the shoulder girdle and its importance in anatomy and movement. It is a weak link that is also called the shoulder skeleton that is placed between the base of the neck and the pectoralis major muscle and which is formed by two bones: scapula and clavicle.

This aspect of circularity has been previously seen in Piwke, where the image of the kultrun is again marked on the shoulder girdle across the cardinal points.

Without the shadow of a doubt, this is a proposal that takes as back to the earth through the rays of the sun and the use of noble materials such as merino wool, alpaca, silk and cotton, raw materials that involve movement in orbit -through the shoulder girdle- of each planet revolving around its own sun.

Photos /  Daniel Gil * Estudio Matta

Styling  / M. Eugenia Ibarra

Hair & Make Up  / Josefa Inostroza

Models / Daniela Fermo * ELITE MODELS

Photo Assistant / Vito Arellano

Styling Assistant  /  Catalina Salgado

 

 

 

E N  O R B I T A

En las últimas temporadas, las colecciones de Ropa de Género han viajado, literalmente, en torno al cielo y la tierra. En 2015, la propuesta Piwke, mostró aspectos de la cultura mapuche, ligada fuertemente a lo terrenal. En cambio, Trappist 1, en 2017, se vinculó más bien con el universo. De hecho, la colección recibe su nombre luego de haberse descubierto un nuevo sistema solar con siete planetas similares a la Tierra a comienzos de este año. Uno de los aspectos más relevantes de esta propuesta es el juego “luz y sombra” que proviene de estos planetas los cuales giran en torno al sol y dejan un lado de estos cuerpos celestes en la oscuridad. Para la colección primavera verano, En Orbita mezcla las propuestas nombradas anteriormente. La diseñadora María Eugenia Ibarra pretende fusionar los conceptos de luz y oscuridad que viene trabajando anteriormente ligados a lo cósmico, lo circular y el universo desde la luminosidad y la sombra-, con el objetivo de volver a mezclarlo con lo terrenal. En sus propias palabras, María Eugenia explica que “para esta nueva etapa quiero rescatar la idea de la vida en otro lugar pero como una extensión, ya que volveré a trabajar varias de las prendas de invierno pero en versión luz y sol, siempre incluyendo las texturas y los tejidos. Es decir, mi objetivo es retornar a la Pachamama, volver a la tierra, tomar la luz de día y nutrirse del sol". En ese sentido, esta colección parte desde lo terrenal y se enraíza con los pies firmes, mientras que el cuerpo saluda al sol, toma sus rayos y eleva la zona escapular para envolverse. Es una manera de expandir el brillo, la luz y el reflejo de la naturaleza por medio del color, las texturas y la morfología circular. En ese contexto, para esta nueva etapa la creadora hace referencia a un texto de la artista japonesa Yoko Ono: 

“Cada planeta tiene su propia órbita. Imagina que las personas cercanas a ti son planetas. A veces es lindo simplemente mirarlos orbitar y brillar.” 

Otro aspecto importante en esta nueva propuesta tiene relación con la cintura escapular y su importancia en la anatomía y el movimiento. Se trata de un eslabón débil que también es llamado esqueleto del hombro que se sitúa entre la base del cuello y el pectoral mayor y que está formado por dos huesos: Escápula u omóplato y clavícula. Este aspecto de lo circular ya se ha visto anteriormente en Piwke, donde la imagen del kultrún está marcada de nuevo en la cintura escapular a través de los puntos cardinales. Sin duda se trata de una propuesta que nos devuelve a la tierra a través de los rayos del sol y del uso de materiales nobles como la lana merino, la alpaca, la seda y el algodón, una materia prima que envuelve el movimiento en órbita –a través de la escápula circular- de cada planeta que gira alrededor de su sol.

Fotos  /  Daniel Gil * Estudio Matta

Producción  / M. Eugenia Ibarra

Pelo y Maquillaje  / Josefa Inostroza

Modelo  / Daniela Fermo * ELITE MODELS

Asistente de Fotos / Vito Arellano

Asistente de Producción  /  Catalina Salgado